نقاط گردشگری شیراز، از باغ ها تا آثار تاریخی شیراز

مجله اینترنتی واژه چی

مجله اینترنتی واژه چی

به وبلاگ من خوش آمدید

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








نقاط گردشگری شیراز، از باغ ها تا آثار تاریخی شیراز

 

دیدنی های شیراز  که به زیبایی تاریخی و فرهنگی اش شهرت دارد، همچون نگینی در قلب ایران است. از باغ های سرسبز گرفته تا بناهای تاریخی که حکایت از گذشته دارند، شیراز مملو از جاذبه های گردشگری است که گردشگران را به سفری خاطره انگیز دعوت می کند. این شهر با مقبره های شاعران بزرگ، مساجد با معماری منحصر به فرد، خیابان هایی با تاریخ و هنر در هر قدم جلوه خاصی می دهد. شیراز یک مقصد گردشگری نیست، بلکه با زیبایی های بصری و فرهنگی خود یک تجربه یک عمر است. با رسانه گردشگری گردشی تاپ همراه باشید.


قدردانی از جاذبه های شیراز

سفر به جاذبه های گردشگری شیراز تجربه ای منحصر به فرد و چند بعدی است که با غرق شدن در تاریخ، فرهنگ و طبیعت شما را به سفری خاص و فراموش نشدنی دعوت می کند. از بازدید از بناهای تاریخی شهر مانند باغ ارم، آرامگاه حافظ و سعدی گرفته تا چشیدن طعم فالوده شیرازی، قدم زدن در خیابان های شلوغ و خرید سوغاتی، هر جنبه ای از سفر به شیراز ارزش دیدن دارد. قبل از خرید بلیط هواپیما شیراز و بازدید از این شهر زیبا، باید با جاذبه های آن آشنا شوید تا بتوانید برای استفاده حداکثری از این تجربه برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

دروازه قرآن

دروازه قرآن به عنوان یکی از اماکن مهم تاریخی و فرهنگی شیراز در ایران شناخته می شود. این اثر تاریخی در زمان عضدالدوله دیلمی از امیران آل بویه ساخته شده است. عضددولا دستور داد تا قرآن را بر سر این دروازه نازل کنند تا مردم را از نظر روحی از خطر محافظت کند و کسانی که از زیر آن عبور می کنند به حمایت و حمایت خداوند ایمان بیاورند.

دروازه قرآن در طول تاریخ به ویژه در زمان کریم خان زند تعمیر و مرمت شده است. در این مدت دو نسخه دیگر از قرآن به این بنا اضافه شد و این دو قرآن هم اکنون در موزه پارس شیراز نگهداری می شود. این نشان دهنده اهمیت معنوی و تاریخی دروازه قرآن در فرهنگ و تاریخ ایران است. با گذشت زمان و در زمان پهلوی، رضاخان دستور داد دروازه جدیدی به جای دروازه قدیمی ساخته شود که در سال 1328 انجام شد. این تغییرات بخشی از تلاش‌های نوسازی و بازسازی شهر بود.

دروازه قرآن از نظر موقعیت جغرافیایی در ورودی شهر شیراز از سمت مرودشتی قرار دارد و به عنوان دروازه ورودی شهر عمل می کند. این بنا به دلیل قرار گرفتن در مجاورت سایر جاذبه های گردشگری مهم مانند حافظ (آرامگاه حافظ) و آرامگاه خواجوی کرمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از میراث فرهنگی و تاریخی شیراز به شمار می رود.

پرسپولیس

تخت جمشید که در قدیم به تخت جمشید معروف است، یکی از شاهکارهای معماری و تمدن سلسله هخامنشی است و به عنوان یکی از برجسته ترین نمادهای تاریخی ایران شناخته می شود. این مجموعه باستانی که در استان فارس و در نزدیکی شهر مارودشت و در فاصله کمی از شیراز قرار دارد، گواهی بر قدرت و عظمت دوران هخامنشیان است. شهر تخت جمشید توسط داریوش بزرگ، پادشاه هخامنشی سوم، در حدود سال 518 پیش از میلاد تأسیس شد و به عنوان مرکز مراسم، تشریفات و عملکردهای رسمی پادشاهی بود.

معماری تخت جمشید نشان دهنده تلفیقی از هنر و تکنولوژی زمان خود است. این مجموعه شامل کاخ ها، ستون ها، کتیبه ها و مجسمه هایی است که با دقت و ظرافت خاصی تراشیده شده اند. ستون‌ها، نقش برجسته‌ها و کتیبه‌های زیبایی که از آن دوران باقی مانده است، از عظمت و تأثیر شاهان هخامنشی و پیوند فرهنگی آن‌ها با تمدن‌های دیگر خبر می‌دهد.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های تخت جمشید، لوله‌کشی و سیستم آب‌رسانی استادانه آن است که نشان‌دهنده سطح بالای مهندسی و برنامه‌ریزی آن دوره است. این سیستم آبرسانی امکان تامین آب شرب و هدایت فاضلاب به مجموعه را فراهم می کند و درک عمیقی از اهمیت سلامت و تندرستی در جامعه هخامنشی را نشان می دهد.

بازدید از تخت جمشید فرصتی بی نظیر برای تجربه تاریخ و فرهنگ ایران باستان است. این محوطه که اکنون به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، همچنان به عنوان یکی از مهم ترین مکان های باستان شناسی و توریستی ایران شناخته می شود و بازدیدکنندگان را دعوت می کند تا در زمان قدم به عقب بردارند تا شکوه یکی از بزرگترین تمدن های تاریخ بشریت را ببینند.

ساندیا

آرامگاه سعدی که به سعدیه معروف است یکی از زیباترین و مهم ترین جاذبه های تاریخی شهر شیراز در ایران است. این مقبره که به افتخار سعدی شیخ اجل، یکی از شاعران و نویسندگان نامدار ایران زمین ساخته شده است، مکانی است که بازدیدکنندگان با ورود به آن، حسی خاص و شادی در آن به وجود می آورند.

از نکات بارز این بنا استفاده از رنگ آبی در معماری آن است که نمادی از اشعار زیبا و دلنشین سعدی است. مقبره هشت ضلعی است و در مرکز آن سنگ قبر سعدی قرار دارد. سقف این بنا با کاشی های فیروزه ای زیبا تزیین شده و در هفت ضلع از هشت ضلع بنا کتیبه هایی با اشعار قابل توجه سعدی از جمله گلستان و بستان و قصیده های آنها وجود دارد. نکته جالب در مورد این آرامگاه این است که بر سردر آن، شعر معروف زیر توسط سعدی حکاکی شده است:

سال گذشته

پاسارگاد شهری تاریخی و باستانی است که در دل دشتی خیره کننده واقع شده است، جایی که آرامگاه کوروش کبیر، پادشاه معروف و مدافع صلح و آرامش قرار دارد. کوروش کبیر به خاطر دغدغه‌اش برای آرامش و شادی مردم شهرت داشت. این شهر که به ترتیب مستقیم ساخته شده است، نشان دهنده تمدن، فرهنگ و معماری کهن ایران است و یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی شیراز و ایران به شمار می رود. پاسارگاد در سال 2004 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

پاسارگر مجموعه ای از بناهای تاریخی و باستانی است که امروزه برخی از آنها حفظ شده است. از جمله این بناهای باقیمانده می توان به آرامگاه کوروش کبیر، کاخ دروازه، کاخ مقدس، آبنمای باغ شاهی، معبد پاسارگر، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس، سازه دفاعی تل تخت و آرامگاه اشاره کرد. کامبوجی (دومین پادشاه سلسله هخامنشی). بازدید از این بناهای تاریخی می تواند برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ کهن ایران تجربه ای بی نظیر و ارزشمند باشد.

پاسارگاد در حوالی سعادت شهر در 20 کیلومتری جاده اصفهان قرار دارد. این محوطه با توجه به ارزش های تاریخی و فرهنگی خود به عنوان یکی از مهمترین میراث فرهنگی ایران در جهان شناخته می شود و هنوز هم مورد بازدید و مطالعه باستان شناسان و علاقمندان به تاریخ از سراسر جهان است.

نقش رستم

نگسه رستم مکان و مناظر باستانی شیراز است که به ارزش تاریخی و هنری شهرت دارد. این محوطه تاریخی در روستای جنگی آباد در شمال مرودشت قرار دارد و یکی از مهمترین آثار باستانی ایران است. نقش رستم دارای تخت‌های سنگی و آثار تاریخی از سه دوره مهم تاریخ ایران است: ایلامی، هخامنشی و ساسانی.

در نقش رستم بازدیدکنندگان می توانند مقبره های باشکوه پادشاهان هخامنشی مانند داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول از دوره ساسانی را ببینند. این گورها با نقش برجسته ها و کتیبه هایی تزئین شده اند که داستان ها و رویدادهای تاریخی مهمی را بیان می کنند. رستم نقش علاوه بر مقبره‌ها، دارای کتیبه‌های سنگی، کتیبه‌های باستانی و نقاشی‌هایی است که بینشی از هنر، فرهنگ و تاریخ ایران باستان به دست می‌دهد.

این محوطه تاریخی نه تنها برای محققان و محققان تاریخ و هنر ایران باستان، بلکه برای گردشگران به عنوان یک جاذبه فرهنگی و تاریخی حائز اهمیت است. نقش رستم به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد تا یکی از دوران طلایی فرهنگ و تمدن ایران را تجربه کنند و از معماری و زیبایی های آن دوران لذت ببرند.

حافظه

حافظ شاعر بزرگ ایران نه تنها به عنوان نماد عشق، عرفان و ادب شناخته می شود، بلکه آرامگاه او، حافظیه، مکانی مقدس و آرام برای دوستداران شعر و عرفان است. این آرامگاه در شیراز، شهری که حافظ بیشتر عمر خود را در آن گذرانده است، قرار دارد و مکانی است که بازدیدکنندگان می توانند پیوندهای عمیقی با فرهنگ و میراث عرفانی ایران برقرار کنند.

حافظیه با فضایی مملو از درختان نارنج که هوای اطراف را با رایحه شیرین خود پر می کند، محیطی معنوی و آرامش بخش ایجاد کرده است. معماری زیبای آرامگاه با الهام از سنت های فرهنگ ایرانی، این مکان را به اثری هنری تبدیل کرده است که نشان دهنده احترام و عشق به این شاعر است. حیاط شمالی و جنوبی و تالار حافظه با معماری و بناهای خود مکان هایی است که بازدیدکنندگان می توانند در آن قدم بزنند و با فرهنگ و هنر معنوی آرامگاه ارتباط برقرار کنند.

در مرکز صحن شمالی آرامگاه حافظ قرار دارد که بازدیدکنندگان زیادی برای ادای احترام و خواندن اشعار وی به آنجا می آیند. این سنگ قبر نه تنها به‌عنوان یادبودی از زندگی و آثار حافظ، بلکه به‌عنوان نمادی فرهنگی است که احساسات و ارزش‌های ناشی از آثار او را منعکس می‌کند.

آرامگاه حافظ به مدفن چند تن از عارفان و علمای دیگری مانند رسول پرویزی و دکتر دکتر نیز معروف است. لطفعلی روتگر و قوام السلطنه، حافظ را محلی برای تجلیل از فرهنگ و ادب ایران. حافظیه در شمال شیراز و بین دایره حافظیه و چهارراه ادبی واقع شده است. قرار گرفتن نزدیک دروازه قرآن، دسترسی به این میراث فرهنگی را برای علاقه مندان آسان می کند.

مسجد وکیل

مسجد وکیل یکی از شاهکارهای معماری دوره زندیه شیراز است که یکی از تاریخی ترین و جذاب ترین مکان های این شهر است. این مسجد با طراحی منحصر به فرد و دقیق خود نمونه بارز هنر و معماری ایرانی آن دوران است. ویژگی‌های متمایز مسجد شامل شیشه‌کاری دقیق، کاشی‌های رنگارنگ با نقوش اسلیمی و فضای داخلی چوبی است که جلوه‌ای چشمگیر می‌افزاید. سقف گنبدی شکل مسجد نیز هوشمندانه طراحی شده و بر زیبایی کلی بنا می افزاید.

مسجد وکیل دارای دو نمازخانه اصلی است. شبستان جنوبی با 48 ستون سنگی و مساحتی در حدود 5000 متر مربع، بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین بخش مسجد محسوب می‌شود. این شبستان نه تنها به دلیل ابعاد بزرگ، بلکه به دلیل زیبایی و تزئینات معماری نیز شناخته شده است. علاوه بر این، مسجد وکیل شامل دو ایوان، طاق نماهای غربی و شرقی و حیاط کوچکی است که همگی ترکیبی هماهنگ و دلنشین ایجاد کرده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نوشته شده توسط مجله اینترنتی واژه چی در دو شنبه 17 ارديبهشت 1403

مطالب پیشین
:: انواع سازهای موسیقی ایرانی
:: آیا کافه بازار برنامه را برای جاسوسی سفارشی می کند؟
:: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟
:: کاندوم چیست؟ انواع، مزایا و معایب استفاده از آن
:: آهنگ جدید احمد سلو به نام «اهای عشق مجازی»
:: معرفی بهترین قرص برای عفونت واژن
:: نقاط گردشگری شیراز، از باغ ها تا آثار تاریخی شیراز
:: بازنویسی و بازنویسی متن
:: در روز چند لیوان آب بخوریم تا سالم بمانیم؟
:: آهنگ جدید حجت اشرف زاده به نام «نرو به هوای تو من به صدای تو من»Musicdel | موزیکدل
:: هنگام خرید تشک مراقب باشید!
:: اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان چقدر است؟ در حال افزایش است
:: آشنایی با پمپ های برتولینی
:: آهنگ جدید امید افخم به نام «زلزله»
:: سمپاش مرغ چیست و چرا به آن نیاز دارم؟
:: کپسول سمنکس چیست؟
:: لیفت ابرو و لمینت ابرو چیست؟ مزایا، معایب، کاربرد
:: بهترین برندهای موتور دیزل
:: آهنگ جدید مهدی جهانی به نام برو دنیارو بگرد ببین کی مثل من واست میمیره
:: SALT چیست؟ معرفی مفهوم و کاربرد SALT در Hashing به زبان ساده


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by vazhechi